Söndag 18 oktober

Tänker idag på hur tvärt uttal skiljer sej mellan generationerna.
- ARTON säger den yngre generationen.
- ARDETON säger de äldre.
Särskilt ordet 18 fascinerar mej,nästan så jag fnissar lite inombords varje gång jag säger vårt telefonnummer, som råkar innehålla den siffran.
- blablablabblan ARDETON! (frust,försöker hålla god min)
Annars tycker jag att arbetet med äldre är givande oxo ur den synvinkeln, att man får sanna livshistorier berättade för sej,men även det härliga språket, uttryck och roliga ord!
Berikande!
Idag, den ardetonde, har jag alltså vart på berikande språkbad till äldreboendet. Nog i form av söndagsersättningslyftande vårdpersonal, men inte desto mindre givande.

Har sedan hemkomsten läst några kapitel i nyinköpt pocketbok (jaaa, jag är fantastiskt hopplös vad gäller läsandet- särskilt då det kommer till pocketböcker! De går att vika hur som helst och funkar att ha med sej överallt, tillome vid spisen)( på julen brukar man kunna få en hög pocketböcker-hurra,hurra-men i takt med att den högen växer,växer även Johans ögon desperat i förtvivlan.Finns inget så frånvarande som en pocketläsande mamma)...oj,lång parentes, var var jag....
Ja,har läst lite under köksfläkten, samtidigt som gratäng , stek, svampsås & morötter talade sitt glada språk på spisen, barnen har tvagats,kläder har som genom ett underverk hittats till båda skolbarnen (lite Indiana Jones bara så...)
Slaktade lite tårtrester som svärmor behövde hjälp med ( inte så betungande som det låter, citron-marängtårta från lokal tårt-tjej), Johan har nånsorts safari på gång, nåt med tvättmaskinen, kan det vara så att det är lättare att genast  tvätta sina kläder och torktumla dem, än att försöka sej på en Tomb Raider i sovrums-traumat?

Annars då...?Väntar just nu på att varmvattenberedarn skall göra sitt goda jobb, tänker inte göra om förra veckans frostnypning, som kan uppstå kvällar när alla skall duscha inom loppet av nån timme.
 Barn kan göra av med mycket varmvatten fast  deras kroppar kan tyckas små och snabbtvättade.
Att jag dessutom fick använda sista slatten av mitt hat-shampo gjorde inte saken bättre.
Köpte billigt shampo, välkänt märke på specialerbjudande. Förnöjd över sparade slantar ända tills jag använt det första gången.
Om jag säger effekten Vicks blå halspastill- vinterluft alternativt iskallt vatten? Anyone, anyone?
Visade sej vara nånsorts djuprengörande eucalyptus- tjosan.
Effekten av inget varmvatten + eucalyptus var slående.
Kanske rekommenderbart en het sommarmorgon, definitivt Big NoNo en ruggig, blåsig, benmärgs-genomfryst höstkväll lagom till sängsgåendet.
Hackade frostnupen tänder hela natten, stela käkar och förvridna nackmuskler hela dagen efter.
Funderar på att göra nåt amerikanskt,typ stämma dom. Inte fan stod det nån varningstext om förfrysningsskador på flaskan.
Nu har jag babblat nog, skall försöka mej på en duschkabins- snabbis, sedan...ja,pocketkärlek på kudden!
Är den bra sätter jag upp den somboktips. Lite löjligt att  jag alltid glömmer att uppdatera den kategorin- finns så bra böcker! Har tagit flera foton på bra böcker...men glömt  att lägga in dem! Tyyypiskt mej, så är det.
Bättring utlovas härmed.

Ha en i övrigt angenäm afton, herrskape. På återskrivande, Johannsan. ♥

Kommentarer
Postat av: Andréa

ha ha, ljuvligt schampo hörrdö! Jag har en hårinpackning från TIGI som har lite liknande kyleffekt, som att smörja in håret med tandkräm... Men däremot får man riktigt fint hår av den!



2009-10-20 @ 20:16:08
URL: http://andreawebb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0