National-TV & annat

Ikväll har jag faktiskt vart flitig tycker jag.

Lagade en...inte av alla helt uppskattad...grönsakssoppa till middag. Fast jag tyckte den var krämig och god, men det gick åt mycket bröd då inte precis alla åt sej mätta på själva soppan.

soppa

städa toan

Städat toan....

dansamed dammsugarn

Dansat dammsugar-dansen....

göra läxa

Barnen har gjort läxor....

HBL

Sen har det, för första gången nånsin i detta hushåll, druckits kvällskaffe läsandes  HUfvudstadsbladet!
Vad trevligt det var!
Det var min mor & far, vilka är trogna prenumeranter på detta Blad som hade fått ett prova-på erbjudande som de lät oss få!
En månad nu skavi få prov-läsa nåt så nationellt som HBL!
Tack hörrni, jag känner mej nu vuxen på ett helt annat sätt, eftersom jag faktiskt hade nöje att läsa den!
Ett litet urval:

räddningsövning

anni blomqvist

Evakueringsträning, katastrofräddningsträning. Och fast vädret var dåligt valde de ändå att genomföra själva träningen.
Tja, bra där, det var ju ganska klokt med tanke på att det oftast är JUST vid dåligt väder och storm som sjöolyckor inträffar....
Dessutom hedras minnet av den stor-stora Anni Blomqvist, vår underbara,hedersvärda författarinna som skrivit de heelt otroliga Maja böckerna.
I vuxen ålder har jag bara läst de två första, Vägen till Stormskäret och vad nu den andra heter,men om nån har de andra och känner att jag skulle kunna få låna dem, hör gärna av er!
Tragiska sanningsenliga berättelser om hårda livet! Skulle DOM fått sitta vid en datoroch skrivit skolarbeten hela dagen skulle de ha jublat i himmelens höjder och skattat sin lyckliga stjärna.

I övrigt fördjupade jag mej intresserat i den finska TV-tablån.
Min kusin P flyttade till Åbo när vi var i 14-års åldern nånting, och jag kommer ihåg att jag kände med henne, för VAD SKULLE HON SE PÅ TV? Det var lixom största bekymret enligt mej. Och nu när jag fått det bekräftat så inser jag vilken tur vi haft, vi som växt upp med svenskTV.
Varför kan inte finska kanaler köpa in NORMALA program, som är kända i övriga världen och är populära överallt?
Jag VET att engelska språket är ett problem, och det är ju inte precis så lätt att få dubbningen att synka heller eftersom finska språket har en benägenhet att göra det allra kortaste ord på vilket annat språk somhelst, till ett 28-bokstävers sammansatt ord, gärna i  nån långsökt böjning samt med en ändelse som syftar på något man antagligen kommer att säga inom den närmaste framtiden....Sorry finnar, så känns det...
Men iallafall-dom borde ju kunna texta programmen!
Utdrag ur tv-tablån som jag ser det:

finsk city-akut

Istället för House eller City-Akuten. Finska, rafflande sjukhussåpa. HURRA!

robinson-fejk

Här har vi då den finska versionen av överlevnads program a`la Robinson-dokusåpa.
Otto. Ska han överleva.....

Martin Timellkopia

Och det här måste ju motsvara Martin Timell, LouLou Carter & Co.

Men något eget har dom, Finska TV-folket. Riktig National-TV.19.00, på bästa sändningstid.I många andra länder sänds barnprogram den här tiden.

nationaldryck

Följer detta med illa dold förvåning, men också spänning.
Undras vad det blir för tablåimorgon fredag. Ännu mer att längta till Fredagen för. / Joina




Kommentarer
Postat av: Trollmamman Lowa

Du, Husistant har jag också blivit och den är rätt bra faktiskt. Dessutom läser jag www.ot.fi på nätet och där kan man hitta lite allt möjligt skojigt. Kanon!



Tyvärr har jag inte råd att punga ut med Husis just nu.. du vet.. jag leker ju spion på dagarna.. dåligt betalt (he,he)! Mään vänt till ja hittat bovin..då ru!

2009-10-08 @ 22:20:08
URL: http://lova.bloggagratis.se
Postat av: Linda

Vad flitig du är! Jag MÅSTE skena över golvena med dammsugarn idag annars blir det ingen fredagsfrid ikväll. Kan inte sitta med gott samvete och bara se på hur dammråttorna förökar sej. Soppan ser krämig och god ut! Den hade jag gärna blivit bjuden på!

2009-10-09 @ 08:42:44
Postat av: Johanna

Lowa:Ja spionbranschen börjar väl ge kulor först då man är i storlek med Bond eller Mission Impossible- gänget....

Men jobba vidare, det är alltid samma sak vid vägbyggen! Aldrig nån som vill betala förstörda bilar. Fick själv lacken totalförstörd då det limmades inför asfalteringen vid Långträsk...Trevligt.

2009-10-09 @ 13:53:46
Postat av: Johanna till Linda

Ja Linda,visst blir man stressad av skiten!Man får ingen riktig mys-ro i kroppen så länge grushögarna kräver skodon inomhus!

Ha annars en mysepyse fredag med familyn.Efter städandet dvs =)

2009-10-09 @ 13:56:00
Postat av: Yvonne

Fy,vad duktig du är!! Jag ligger efter nu när jag återvänt till verkligheten...(;

2009-10-09 @ 21:45:25
Postat av: Yvonne

hörrni brudar, int behöver man städa för att mysa heller...de går alldeles utmärkt ändå - bara jag inte skulle ha den här j-a laptopen i famnen..((;

2009-10-09 @ 21:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0