Jo?Nä?Vaccin eller?

Risk för långt inlägg här nu,(med allt vad det innebär med hoppeskutt-strecket =OD )
Jag har tänkt skriva om detta flera dagar, men eftersom det är ganska angeläget och upprörande har jag inte riktigt haft tid.
Det handlar om vaccinet mot SVININFLUENSAN.
Fick tidigare i veckan hem lappar från skolhälsovården vilket föranledde uppruggning av ilskna fjädrar omgående.

Jag har haft mina åsikter om hysterin runt svininfluensan, vilka i stora drag har utgått ifrån ett logiskt resonemang:
Varje år drabbas vi av någon influensa- sort, eller hur? Vaccin finns,vilka inte skyddar oss från vanliga förkylningar,utan de är enbart inriktade på den influensan som florerar.
Folk dör i influensa årligen. Sjuka människor utan ordentligt immunförsvar, som inte har motståndskraft, t. ex gamla, cancersjuka och övriga komplikationer,kan drabbas så hårt att de dör av komplikationerna.  Håller alla med än så länge?

Och nu har det dykt upp en ny influensa, som något smartskåp med vilja att skapa skräck enbart med hjälp av namnet, döpte den till svininfluensan.
Den har hög smittorisk. OK, vi vet alla det nu. Aldrig har folk försökt vara så hygieniska som nu, med handsprit osv. Bara det är ett ämne i sej, vilket jag skulle kunna avhandla i evigheter.
Vad spelar det för roll att folk spritar händer när det inte görs vid rätt tillfälle? Spritar folk händerna efter de skrivit under kassakvittot med samma penna som 500 andra just har hållit i?Näää,de skriver under och i nästa sekund far samma hand ner i pastillasken och sen in i munnen. TADAAAA- ni fattar?
OK, nog om det.

Vi har alla hört skräckhistorier som pressen gottar sej i,och säljer lösnummer som aldrig förr.
Sedan finns det andra historier från verkligheten bland oss normal-friskapersoner.
Jo, de har blivit sjuka,visst, men lååångt ifrån döden. Man blir för tusan sjuk om man får en influensa!

Folk är livrädda, lagar säger att vi måste skyddas från epidemier osv, så är det.
Men vem kan bedöma detta korrekt nu?
Handlar det om
a. Samhället vill spara pengar, denna högsmittande flunsa kanske smittar många fler än vanligt--> dyra sjukskrivningar. Billigare att snabbt framställa vaccin, få alla att tro på farligheten och därmed bespara samhället lite  bekymmer.

b. Alla blir fösta i vaccineringsfållan- det är många som bara accepterar detta vaccinerande för att överheten säger att vi ska göra det. Att några kanske blir dåliga eller att det visar sej senare vilka biverkningar vaccinet hade har ingen större betydelse. Det har aldrig varit nån information man automatiskt  får-oavsett vaccin- utan det får man leta reda på själv.

c. Och så uppstår det automatiskt en situation för forskningen igen. I mitt huvud finns alltid en liten tanke på att allt görs för stora hela befolkningen. Inget görs för den enskilda- det är "lite-svinn-får-man-räkna-med" principen som gäller. Visst, i det stora hela en befrielse för den delen av befolkningen som varken blev sjuk eller drabbades av biverkningar. 
I vilka register finns JAG? Vem forskar om vilka medicineringar jag fått och hur mitt liv sett ut efter det?Har jag allergier,kroniska sjukdomar....Indikationer på "mörkande" av medicinbiverkningar har vi fått flera gånger,och att det förs statistiker som"ingen" får ta del av.
Känslan av att "storebror ser dej" hela tiden.....

Och så kommer det hem en lapp som av en ren princip skall kryssas i och returneras utan närmare eftertanke.
Den känslan fick jag. "Våra barn skall ha vaccin,men vi måste skriva under först." Och visst, det är självfallet att man funderar.
Å ena sidan hör man info i radion- svininfluensan är som vilken annan flunsa som helst.Stanna hemma.Ingen panik.
Å andra sidan sitter Birgitta Hermans och ser allvarlig ut i tidningen och tycker läget är allvarligt när folk inte vill vaccinera sej (med otestat vaccin som ingen vill ansvara för (eventuella) biverkningar av.)
(De vill tillochmed att gravida SKA vaccinera sej. Hjälp. Jag vill minnas en historia som kallas Neurosedyn, någon som minns? Inte för att jag säger att det finns likheter,men kan detta vara riktigt tryggt?)

Jag älskar mina barn. Jag vet inte vilket beslut som är värst.
Att jag skrivit under och de får ett vaccin som resulterar i. ..vaddå? Vi vet inte!
Eller att jag inte låter dem få det och så blir de dödssjuka. Vilket val man än gör är arslet bak,lixom.

De var stressade i skolan, barnen hade fått tillsägelse att lappen skulle med tillbaks idag.
De fick den nog. Med ett "nej" inringat. Jag vill ha mer tid att sätta mej in i både sjukdom och vaccin före jag kan ta ett beslut jag är någorlunda trygg i. Tydligen inget vår sjukvård anser vara riktigt bra,att föräldrar mitt i allt tror att de ska kunna fatta så viktiga beslut.
Jag kände mej frestad att ringa runt JA, som säkert många gjort. Kanske pga att man måste stressa fram ett beslut.
Man får den känslan. "Hit med lappen nångång människa"
Vi tar alla egna beslut- men hörni,TÄNK igenom det ordentligt.



Kommentarer
Postat av: Yvonne

Först att kommentera som vanligt...varför är det alltid så???



Johanna, du har inte funderat på att bli en skribent för Ålandstidningen???

Alltså, du kan det här med utläggningar du...((;

2009-10-02 @ 15:55:36
Postat av: Linda

Skulle också ha kryssat i "nej". Känner att jag vet alldeles för lite om vaccinet och dess biverkningar för att våga faktiskt. Dessutom är ju min ongar friska från förut. Hade de haft astma, njurproblem eller något annat så skulle jag kanske ha funderat på ett "ja" men då hade det ju varit en helt annan sak.

2009-10-02 @ 16:46:20
Postat av: Linda (kusin)

Jag skippar vaccinet, mitt immunförsvar piskar upp influensan om den vågar pallra sig hit.



De anser även att ammande ska ta vaccinet för att de inte ska smitta sina barn. Var är logiken i det? Man kan vara smittbärande fast man är vaccinerad, man bara får det inte själv...

2009-10-02 @ 22:26:40
URL: http://dragon-pup.blogspot.com
Postat av: Andréa

Jag förstår att de känns skitasvårt att bestämma sig! Särskilt då Felix får så lätt problem med luftvägarna och denna influensa sätter sig just där. Inte lätt!



För mig är det liiite lättare iallafall, Aron och jag är ju mest hemma liksom och jag isolerar mig lite här ute i höst å vinter. Inge bra om vi gravida får den där influensan, jag är skitaskrajj. Och Aron som inte har varit sjuk alls än, lite snuva bara, hur skulle hans kropp reagera om den fick influensan. Men han är en hårding Aron, och han har hittils inte hostat annat än när han svalt lite kaksmulor på sniskan.



Här blir de inget vaccin trots att jag som gravid hör till riskgruppen och står först på tur vid vaccinering. Men vaccinet har testats allt för lite, tänk om det skulle påverka barnet negativt? Nej, vi får va försiktiga och hålla oss hemma.



Sen om ingen vaccinerar sig är det ju lite läskigt, då sprids den väl som elden i skolor och på arbetsplatser. Då kommer väl influensan hit ut i skogen ändå. Jah, jag orkar inte fundera mer på de där, jag är så trött på att lägga ner energi på det.



Men just de där att föräldrarna måst skriva under är ju bra, annars sku de nog bli liv om de gjorde det utan lov. Alla vaccinationer skall ju godkännas av föräldrarna.



2009-10-03 @ 08:15:05
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: jenny

Jag var också fundersam först men sen kryssade jag i rutan JA. Jag resonera som så. Hellre vaccinerar vi våra barn. De är många som har vaccinerat sig tex. i sverige och de har inte kommit upp någe fall av att någon sku ha blivit dålig, mera de som har svininfluensan om hur sjuka dom har blivit osv, sen också för att Isac lätt får i luftvägarna vid en vanlig förkylning så bättre då att vaccinera sig. Men som sagt de e inte lätt att veta om de är ett rätt beslut men när de är en rekommendation så känns det åtminstonde för oss att man helt enkelt gör de.

2009-10-04 @ 19:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0