Arkeologisk utgrävning - del 1

Grävde som sagt som en hel karl igår. I vad som för många år sedan var ett prydligt trädgårdsland samt gräsmatta, har jag återupptagit mina kryddträdgårds-utgrävningar.

Hittade denna spade som säkert hade ett skaft en gång vilket nu har förmultnat och förvandlats till prima gödsel för kommande planteringar.

Arkeologisk utgrävning, fynd 1

- Titta, sa Felix, en spade från förr i tiden !
- Ja min son, sa jag. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att den härstammar från de tidigare utgrävningarna som genomfördes i trakten omkring 2005 e Kr. Taget  i beaktande jordlager, graden av nedbrytning samt täthet av inväxt i omfattande rotsystem. Det skulle även kunna hända att den kommer från så långt tillbaks som sent 1900-tal, kanske 1999 då ortens lokalbefolkning gick en trädgårdskurs och genast började arbeta med olika sorters planteringar.

- Va? sa Felix.

Utgrävningsplatsen


Glömde ju helt bort att uppmärksamma bloggvärlden om min namnsdag igår! Hade jag tänkt på det lite tidigar skulle jag ju utan nämnvärda betänkligheter ha bakat blåbärspajer hur mycket jag ville förstås.

Tänkte jag skulle dela med mej lite av information från Lokaltidningen angående mitt namn:

Om Johanna

Lägg särskilt märke till följande som jag markerat med rött:

Om Johanna

men det jag allra mest fäste mej vid var ju förstås detta.

Om Johanna

Ja vad kan man säga? =)

Fick även ögonen på vädret (man väljer ju ut det viktigaste då man skummar sin tidning )

Vädret i fruntimmersveckan

Detta är alltså vad man har att vänta sej i vädervärlden. Tänkte kanske vi kunde ta och fira semester nånannanstans?

Väder i fruntimmersveckan på andra ställen i världen

Finns ju att välja på....
Vi skulle ha vart på ( skulle ha VELAT vara på...) Johans mormors stuga den här veckan. Som tur var, kom det några andra som också ville va där. Och man är ju inte den som är den. Vänligheten själv kollade först Meteorologiska väderinstitutets hemsida och erbjöd sedan översvallande de andra att bo där preciiis den här veckan...=)

Väntar med stor spänning på nästa 5-dygns prognos!

P.S Det mesta i detta inlägg har en sanningshalt på åtminstone 60 %   Puss,puss / J

Kommentarer
Postat av: Andréa

Alltså det här med vädret.... Jag blev lite fundersam när du förra vecan berättade att det var DENNA vecka ni kanske skulle vara på stugan.... Var inte du medveten om att det är fruntimmersveckan + rockoff?!?!? Man ska aldrig planera in sköna stranddagar till denna vecka, vädret är ju oftast myyycket varierande...



Jag skratta gott åt spaden från förr i tiden.. haha..

2009-07-22 @ 13:12:06
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag skickade ett namnsdagsgrattismess ( 20 bokstäver ) vid nio-tiden på morgonen, med en baktanke.. fniss! att du skulle hinna göra en paj eller tårta att bjuda på till kvällen, men näi, vi fick fara till Sund vi, om vi sku få något gott!

Men nu kom pappa från lunchen och hade köpt prinsessbakelser åt oss, så det finns någon som tänker klart iallafall! ;-))

2009-07-22 @ 13:36:11
Postat av: Johanna till Åsa

Ja,jag mindes det sen senare!Fick faktiskt flera mess den dagen- men hade ju stålsatt mej mot allt sådant värdsligt som ätande o dyl. Tanken slog mej inte ens förrns det var allt för sent!

Och då harmade det desto mer....

2009-07-22 @ 13:45:53
Postat av: Johanna till Andrea

Ja du har ju förstås rätt! Men jag vet ju inte ens vad det är för dag,så inte tänkte jag på att det var kärring-veckan heller! Då var det nog den veckan vi bodde i stugan förra året. Har foton från stranden. Jag sitter med fleece-jacka och teddybyxor i en solstol och huttrar, Felix och senny pinar sej tills läpparna blånar i strandkanten. Johan eldar bastu...

2009-07-22 @ 13:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0