Julstök i stugan

...fast när jag tänker efter vet jag inte riktigt vad jag gjort idag...hmmm..
- DING;DING, demens-varningsklockorna dånar i bakgrunden här, så jag vet knappt vad jag skriver...Schhhhh!!!!

Sådärja. Tvättat köksfönstret,det vid diskbänken. Och skulle det finnas så stora vindrutetorkare så skulle jag köpa.....

dream clean gardin

Men det är iallafall " Dream Clean Gardin ". Om nån undrar vad det är för små figuriner som dinglar där på gardinstången, kan jag berätta att även dem levererade Farbror O helgen före lilla-jul.

Tyckte väl att han log lite syrligt nät jag frågade vad han pysslat med på sistone



Har väl tagit honom gott & väl hela hösten att knåpa med detta kan jag tro.

snögubbe


Vilken detaljrikedom.



Som ni ser har jag förnedrat mej själv genom att i år köpa färdigt pepparkakshus. Skamligt, men jag kan ändå inte låta bli att undra hur många år vi ska få vänta på sk " nyckeln-i-handen hus" när det gäller dessa små skapelser.
Kommer aldraig att glömma det året jag inte gjorde annat än lagade pepparkakshus. Det första var ett pampigt ett,med gelatin till fönsterrutor,ljusslingor, snö& tjosan. Flisa- hunden beslöt dock i tidig morgontimma att undersöka om florsocker verkligen höjer blodsockret så markant som det påstås.

Så jag bakade ett hus till, på den överblivna degen. Ett torp, skulle man kunna säga. Det ville lille frassin Elvis slicka husknut på tills det smälte, och efter det springer han så fort han känner pepparkaksdoft kan jag säga.

Hade lite deg kvar,som jag lagade ett litet utedass av. Vaktade det som en hök.Barnen skrapade lite istappar från det,men de må de väl få göra. Summa summarum- köpehus i detta hus - väntar som sagt på nyckeln i handenlösningar. ;)

Tycker annars vi har såtrevliga mått,pepparkaksmått alltså.





Skall bli så kul att prova åretsnytillskott- lejon & snögubbe.



Lutfisk till middag,gissa om det var gott?!? Och sedan lite äppelbilder, bara för att det känns så himla...Ernst, typ!



Gott julstök önskas eder alla / Johanna the Christmas-fool


Kommentarer
Postat av: Ekenäsbon

Ja, den som har kommit på idén att tillverka färdiglagade pepparkakshus är rik idag...men det är inte det lättaste att få dom där väggarna att stå inte...

Har man hundar bör man vara på sin vakt - tur att de inte var din mor & fars hund som har DM (diabetes)..nu fick jag till de..((; men vad stod DM för, nåt konstigt va de ialla fall..

Sicka pild sen då du fixat pepparkakshuset klart!



KRAMAR

2009-12-08 @ 19:48:46
Postat av: Linda

DM = Diabetes- Mellitus, Yvonne. :)



Ja, jag tror jag tar och skiter i pepparkakshuset i år medan jag kan. Elvira har inte propsat på att vi ska lagat något så jag tänker inget säga om att jag faktiskt funderat på det.



Här har vi bakat pepparkakor ikväll så nu är det ännu en sak man kan bocka av listan "att-göra-innan-jul"!

2009-12-08 @ 21:32:37
Postat av: Anonym

Jag vill ha lutfisk NUUUU!

2009-12-09 @ 21:49:42
Postat av: Anonym

Om du uuundrar (ser ut som Liedeldamen) så var det Bella som ville ha lutfisk.

2009-12-09 @ 21:55:08
Postat av: Åsa

Han där Ossi vad han kan! Tänk bara att snurra de där guldtrådarna...

Jag ser att hajen är "uppsomner" också.. Vilken stor ekorre du har, var har du hittat den?

De finaste pepparkaksmåtten hittar man annars på Söta Saker! =o)

2009-12-09 @ 22:36:35
Postat av: Andréa

Jag har också köpt ett färdigt hus, vet dock ite vilken kväll jag skall orka plocka ihop det. Måste ju liksom göras när lillskiten sover.



Vilka härliga små figurer! Ängeln på gunghästen ser jättefin ut. Jag skulle absolut sätta dem i granen i år om jag hade fått så fina.



2009-12-10 @ 12:12:49
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag ser genast för mig hur man kunde göra ett litet julspel-man tar tex prinsessan och den lilla julebocken och sen lägger man Herr Lejon i ett bakhåll och sen... Sen har man nån att skylla på när en stor del av pepparkakorna är uppätna när barnen kommer hem från skolan!

2009-12-16 @ 09:48:18
URL: http://enboningytterstihavet.blogspot.com
Postat av: Trollmamman Lowa

Tackar Johanna, nu har du fått igång lite av en julstämmning i vårt hus också. Insåg att Annas pepparkakshus är kanon. . . man blir ju skogstokig så där fram till jul om man tror sig kunna baxa ihop ett eget pepparkakshus. Tacka vet jag Anna pepparkakor. Ha en riktigt härlig jul! Kram

2009-12-19 @ 18:22:38
URL: http://trollmammanlowa.bloggplatsen.se
Postat av: Yvonne

Vi väntar på bild av pepparkakshuset eller har hundarna ätit upp det?

Förresten är min blogg nerlagd...intresset svalnat.

2009-12-23 @ 22:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0