Julmys

hyacint+juleljus

ny dörrmatta

Ny dörrmatta. Bara att börja slira med leriga tassar.

juleljus

Recept på pepparkakor,lagar alltid detta recept, tycker det är enkelt & lättarbetad deg. Vinnare i Nya Ålands pepparkakstävling år 2000.

Tant Selmas Pepparkakor

1 kkp sirap
1 kkp socker
1/2 tsk kardemumma,1/2 tsk nejlika, 1 tsk kanel (el. 1/2 msk pepp.k.krydda per kkp mjöl)
2 tsk soda
150 gr smör/margarin
1 ägg
4,5 kkp mjöl

sirap

pepparkaksdeg

Sjud ihop sirap, socker & kryddor. Rör ner sedan ner sodan grundligt.

papparkaksdeg

pepparkaksdeg

Ta kastrullen från värmen.Skiva ner smöret,rör tills det smält & mesta värmen gått ur.
Rör ner det uppvispade ägget & mjölet.

pepparkaksdeg

pepparkaksdeg

Låt degen vila över natten.Jag brukar slå in den i papper -> in i kylen.
Pepparkakorna gräddas i 200 grader,ca 5 minuter.
Så enkelt,lagom storlek på degen, man behöver inte hålla på i evigheter.
Lycka Till!

 


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hon heter / hette Eva Johansson som vann med det receptet och jag bakar det alla år och det är lättbakat, lagom mängd och goda! Jag lagade deg i går och är riktigt sugen att kasta mej över den nu! :-)

2009-12-07 @ 12:04:27
Postat av: Yvonne

Nu blev jag sugen att baka pepparkakor - denna underbara doft i huset! Men det brukar vara roligare att baka än att äta dom.

Atjooo och klij i halsen av hyacinter trots deras underbar doft och tyvärr är det samma med doftljusen...suck men är man känslig så är man!

Annars är julen en "fin" tid..(:

Ha de bra over there!

2009-12-07 @ 15:54:26
Postat av: Johanna

Yvonne:haha,nej jag hatar pepparkakor-men bakningen är ju viktig för doftens skull....

2009-12-07 @ 21:34:58
URL: http://littlemeadow.blogg.se/
Postat av: Åsa

Nämen Johanna, visst är de goda med mögelost på och vin till?

2009-12-07 @ 21:57:07
Postat av: Andréa

Jag har börjat gilla pepparkakor igen! Och så kul att baka. Har dock aldrig gett mig in på bakningen själv.



Hyacintdoften ger en bussigt med julpirr i magen, jag älskar hyacinter!

2009-12-08 @ 07:51:54
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha,jooo,med mögelost & vin förstås-det är annat det...

2009-12-08 @ 11:19:15
URL: http://littlemeadow.blogg.se/
Postat av: Trollmamman Lowa

Hallooo, vart har våran Johnna tagit vägen?

2010-01-24 @ 09:16:23
URL: http://trollmammanlowa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0